Klädbytardag

 
Idag skall jag gå på en klädbytardag. Egentligen är det inte alls min grej, vet inte varför, men jag är jättedålig på att handla second hand. Men jag tycker det är jättebra och speciellt med tanke på hur stor miljöpåverkan klädindustrin gör.
 
"Klädindustrin är en av de största miljöbovarna. För att producera 1 kg kläder (1 par jeans och några T-shirts) behövs ungefär 10.000 l vatten och 2,7 kg kemikalier. Ofta produceras dessa plagg i länder där det inte finns mycket vatten."
 
Initiativet till det här eventet kommer från ekodeko och är ju super. Om jag har försått det hela rätt lämnar man in max 10 plagg och får en "biljett" för varje plagg. Biljetterna kan man sedan använda att byta till sig andra plagg.
 
Jag tittade igenom garderoben igår och hittade tre par jeans, Levi´s, Filippa K, Miss Sixty, som jag aldrig kommer få på mig igen. Jag måste erkänna att det var lite jobbigt att gå igenom och inse att det var massor av plagg som inte längre passade. Ja, ja, vi får väl se om jag kommer hem med något fynd.
 
 
 

Kommentarer:

1 Wera:

Visst är det trist när kläderna krympt! Bra grej med klädbytardag!

Svar: Jaaaa, väääääldigt tråkigt ;)
Divya Spa

2 Fullblodsekologen:

Då fick jag veta hur en klädbytardag funkar. Jag trodde liksom att man tog sina kläder och kilade runt bland folk för att byta. Toppeninitiativ det där!!

Svar: Ja, så trodde faktiskt jag också.... ;)
Divya Spa

Kommentera här: