Hallå där Martin Sochor på Kroppsligen


Martin Sochor är utbildad massör och massageterapeut. Sedan några år tillbaka driver han sin egna mottagning Kroppsligen i Haverdal.

 

Du jobbar ju även inom IT-branschen, vad fick dig att ta steget att starta Kroppsligen?

Jag är anställd på Logica som är Sveriges ledande IT-bolag. Hade jag haft ett visitkort hade titeln varit "Förbättringsledare" vilket lite förenklat innebär att jag coachar medarbetare och chefer i arbetet med att ständigt förbättra sina verksamheter och då hela tiden med kundnyttan i fokus.

Min vision och drivkraft är att få människor att må bra och få dem att göra saker de mår bra av!

Jag har förmånen att få realisera detta i bägge mina yrkesroller även om de vid en första anblick ter sig ganska olika.

Men - som idrottsutövare och idrottsledare har jag under åren byggt upp ett genuint intresse för hur kroppen fungerar (och inte fungerar). Detta ledde 2007 till att jag utbildade mig till massör för att senare vidareutbilda mig till massageterapeut. Under en tid praktiserade jag sedan mina kunskaper på "hobbynivå" men i samband med att företaget jag var anställd på köptes upp 2010 så tog jag möjligheten till tjänstledighet på deltid för att starta upp och driva min egen verksamhet. Sedan dess har jag en dag i veckan som jag är ute på företag och behandlar/masserar kombinerat med mottagning för allmänheten vilket jag även erbjuder på kvällar och helger.

Vad är skillnaden på massör och massageterapeut?

Kortfattat brukar jag förklara detta med att massageterapeuten arbetar mer behandlingsinriktat och har fler "verktyg" (olika tekniker) i sin verktygslåda men även mer kunskap i t.ex. anatomi och andra ämnen. Kan låta lite konstigt, men för att bli av branschrådet Svensk Massage certifierad massör måste du vara utbildad massageterapeut! Det innebär förutom fler utbildningstimmar även att man måste ha klarat både teoretiska och praktiska prov samt ett större antal praktiktimmar.

Vilka skadeproblem ser du mest av?

Det är utan tvekan besvär med rygg och nacke och de symptom som det för med sig. Dagens yrken är alldeles för stillasittande och oftast framför en skärm - människan är inte skapt för det!

 

Du kan även kolla in mer om Martin och Kroppsligen på http://facebook.com/kroppsligen

En extra guldstjärna till Martin som engagerar sig i ungdomar i närområdet. Han arrangerar utflykter och tar med dem på aktiviteter som de annars kanske aldrig skulle få prova på!! Jag har hört att han hjälper dem och sedan står och grillar korv och hamburgare, så att humöret håller sig uppe. Fantastiskt!

Planerar för skidresa från Haverdal till Vallåsen på sportlovet (prel. 23/2) likt tidigare uppskattat koncept! Ni anmäler Er och betalar till mig - resten ordnar jag. Denna gången I första hand för ungdomar födda 98-99. Obs - har ni aldrig provat utförsåkning tidigare så har ni nu möjlighet! Utrustning går att hyra och skidskola håller jag i. Intresseanmälan/frågor via kommentar här eller via mail/telefon.
Hälsningar Martin - www.kroppsligen.se